Tiedekustantajilla vilkas syyskuu

Julkaistu 22.8.2022

Suomen tiedekustantajien liiton syyskausi käynnistyy kiinnostavilla tapahtumilla, haulla Tiedejulkaisemisen peruskurssille ja e-kirjojen saavutettavuuden tilannetta kartoittavalla kyselyllä:

Tiedejulkaisemisen peruskurssin haku lukuvuodelle 2022-2023 on avoinna 22.8.-12.9.2022.

Seminaari tutkitusta tiedosta Hämeen ammattikorkeakoulussa 1.9.

Tutkitun tiedon monet muodot on aiheena 1.9. Hämeenlinnassa järjestettävässä seminaarissa. Asiantuntijoiden johdolla pohditaan, kuinka tiedejulkaisujen sisältöä voisi jalostaa myös muita kuin tutkijoita kiinnostaviksi sisällöiksi ja millaista yhteistyötä asiassa voisi tehdä. Entäpä mistä tunnistaa oikean tiedon?

Ilmoittaudu maksuttomaan seminaariin viimeistään 30.8.2022. Liitto korvaa edestakaisen bussi- tai junalipun Hämeenlinnaan toispaikkakuntalaisille liiton jäsenseuroista osallistuville.

Yhdysvaltalaisen vieraan luento tiedelehtien kehittämisestä 5.9.

Päätoimittaja, tuottelias kirjantekijä ja professori David H. Kaplan kertoo kokemuksistaan tiedelehtien kehittämisessä maanantaina 5.9. kello 14.30-16. Voit osallistua englanninkieliselle luennolle Tieteiden talon salissa 504 (Kirkkokatu 6, Helsinki) tai etäyhteydellä. Kahvitarjoilu alkaa kello 14.

Ilmoittaudu paikan päälle viimeistään 31.8. ja etäosallistujaksi viimeistään 4.9.

Kysely ja seminaari e-kirjojen saavutettavuudesta

Saavutettavuuskirjasto Celia ja Suomen tiedekustantajien liitto selvittävät, mikä on tieteellisten e-kirjojen saavutettavuuden tila. Kyselystä odotetaan tietoa myös digipalvelulain ja esteettömyysdirektiivin saavutettavuusvaatimusten tunnettuudesta. Samalla selviää, millaisia saavutettavuuteen liittyviä koulutustarpeita tiedekustantajilla ja -julkaisijoilla on.

Liitto arpoo vastanneiden kesken kolme kotimaista kirjapalkintoa. Vastaa kyselyyn viimeistään torstaina 15.9.

Tuloksia ja tiedejulkaisujen saavutettavuuden kysymyksiä esitellään seminaarissa Kansalliskirjastossa tiistaina 20.9. kello 13-16. Tilaisuuden jälkeen verkotutaan ja kahvitellaan kello 17:aan saakka. Ilmoittaudu paikan päälle viimeistään 6.9. ja etäpaikalle 18.9.

Haluaisitko osallistua OASPA:n nettikonferenssiin?

Beyond Open Access on aiheena tieteen OA-julkaisijoiden yhdistyksen OASPA:n etäkonferenssissa 20.-22.9.2022. Ota yhteyttä liiton toimistoon, mikäli haluaisit osallistua. Kerro, mitä teet tiedejulkaisemisen alalla ja mihin liiton jäsenorganisaatioon kuulut.

Julkaistu kategoriassa Koulutus, Kurssit, Tiedekirjat, Tiedekustantajien rooli, Tiedelehdet, Tiedotteet