Hae kokoelma- ja teemakoulutukseen viimeistään 23.10.!

Julkaistu 10.10.2019

Artikkelikokoelmat ja teemanumerot ovat aiheena Suomen tiedekustantajien liiton koulutuksessa, joka järjestetään torstaina 31. lokakuuta 2019 kello 13-17. Paikkana on Tieteiden talon sali 505 Helsingin Kruununhaassa (Kirkkokatu 6).

Koulutus on suunnattu kotimaisten tiedelehtien ja -kirjojen editoreille ja kustantajille. Tilaisuudessa korostetaan hyviä käytäntöjä ja vertaistukea.

Keskustelussa pohditaan muun muassa, kuinka tieteellisistä artikkeleista koostuvasta kirjasta tai tiedelehden teemanumerosta saadaan toimiva kokonaisuus. Pääpaino on prosessin hallinnalla ja sujuvuudella: esiin nostetaan mm. työn organisointi, käsikirjoitusten vertaisarviointi, toimittaja- ja kirjoittajasuhteiden hoitaminen ja kokemuksista oppiminen.

Kouluttajina ovat Suomen Maantieteellisen Aikakauskirja Terran päätoimittaja Hannu Linkola, kustannustoimittaja Sanni Tengvall Gaudeamuksesta ja Suomen tiedekustantajien liiton pääsihteeri, professori Pauliina Raento.

Hae vapaamuotoisella hakemuksella

Lähetä vapaamuotoinen hakemuksesi kurssille viimeistään 23. lokakuuta 2019 osoitteeseen toimisto [at] tiedekustantajat.fi. Kerro, (1) mikä on toimenkuvasi tiedekustantamisen tai -julkaisemisen  kentällä, (2) onko Sinulla aiempaa kokemusta artikkelikokoelmien tai tiedelehtien teemanumeroiden tekemisestä, (3) mihin Suomen tiedekustantajien liiton jäsenorganisaatioon kuulut.

Kerro myös, (4) mitkä tieteellisiin artikkelikokoelmiin tai teemanumeroihin liittyvät asiat askarruttavat Sinua ja mistä haluaisit lisätietoa. (5) Mainitse myös mahdolliset ruokarajoitukset: tilaisuuteen kuuluu kahvitarjoilu.

Paikkoja on 30. Mikäli kurssille on tungosta, etusijalle asetetaan ne hakijat, jotka ovat suorittaneet Tiedejulkaisemisen peruskurssin. Valinnoista ilmoitetaan hakijoille 25. lokakuuta.

Koulutus täydentää Tiedejulkaisemisen peruskurssilla opittua mutta ei edellytä aiempia opintoja eikä kokemusta teemanumeroiden tai artikkelikokoelmien tekemisestä.

Koulutus on maksuton

Osallistuminen on maksutonta. Pääkaupunkiseudun ulkopuolelta tuleville voidaan korvata edestakainen matkalippu (edullisin julkinen kulkuväline).

Kysymyksiin vastaa kurssin tuottaja, pääsihteeri Pauliina Raento: toimisto [at] tiedekustantajat.fi tai 040 5086552.

Julkaistu kategoriassa Jäsenyhteisöt, Koulutus, Kurssit, Tiedelehdet, toimitustyö