Vuoden tiedekirja -palkinto kasvaa 25 000 euroon

Julkaistu 7.9.2020

Vuoden tiedekirjana palkitaan vuonna 2020 ilmestynyt ansiokas suomalainen tiedekirja. Vuosittain jaettavan palkinnon myöntävät Suomen tiedekustantajien liitto ja Tieteellisten seurain valtuuskunta.

Palkintosumma nousee huomattavasti eli aiemmasta 10 000 eurosta 25 000 euroon. Palkinnon rahoittaa Suomen tiedekustantajien liitto Kopioston keräämillä tekijänoikeuskorvauksilla.

Vuoden 2020 palkinnon saajasta päättää raati, johon kuuluvat Euroopan historian dosentti, akatemiatutkija Oula Silvennoinen (Helsingin yliopisto), teoreettisen fysiikan dosentti Tommi Tenkanen (Helsingin yliopisto) ja matkailun kulttuurintutkimuksen professori Soile Veijola (Lapin yliopisto).

Vuoden tiedekirja -palkinnon saaja julkistetaan TSV:n kevätkokouksessa maaliskuussa 2021. Raadin sihteerinä toimii julkaisupäällikkö Sami Syrjämäki , jolle voi lähettää marraskuun loppuun asti ehdotuksia palkittavista kirjoista (yhteystiedot alla).

Palkittavalta teokselta edellytetään, että se perustuu tieteelliseen tutkimukseen ja todennettavaan lähdepohjaan. Valinnassa painotetaan vertaisarvioituja ja huolellisesti toimitettuja, sujuvasti luettavia kotimaisia teoksia. Painotus korostaa tiedettä ja erottaa palkinnon yleisen tietokirjallisuuden monista palkinnoista.

Lisätietoja

Pääsihteeri Pauliina Raento, Suomen tiedekustantajien liitto: toimisto[at]tiedekustantajat.fi
Julkaisupäällikkö Sami Syrjämäki, Tieteellisten seurain valtuuskunta: sami.syrjamaki[at]tsv.fi]

Julkaistu kategoriassa Palkinnot, Tiedekirjat, Tiedotteet, toimitustyö