Vuoden tiedekirja 2022 -finalistit valittu

Julkaistu 21.2.2023

Vuoden tiedekirja -palkinnon finalistit vuodelta 2022 on valittu. Suomen tiedekustantajien liiton tunnustuspalkinnosta kisaa seitsemän ansioitunutta kotimaista tiedekirjaa viideltä eri kustantajalta:

Tuomas Heikkilä: Lalli. Kansallismurhaajan muotokuva (Tammi)
Maria Lähteenmäki: Punapakolaiset. Suomalaisnaisten elämä ja kohtalo Neuvosto-Karjalassa (Gaudeamus)
Antti Malinen & Tuomo Tamminen: Leikitäänkö? Lasten kaverisuhteet 1900-luvun Suomessa (Gaudeamus)
Mikael Mattlin, Lauri Paltemaa & Juha A. Vuori: Kiinan poliittinen järjestelmä (Vastapaino)
Hannu Salmi: Tunteiden palo. Turku liekeissä 1827 (Otava)
Maria Vainio-Kurtakko: Ett gott parti. Scener ur Ellan de la Chapelles och Albert Edelfelts liv (SLS)
Esko Yli-Hemminki, Sakari Melander & Kimmo Nuotio (toim.): Rikoksen ja rangaistuksen filosofia (Gaudeamus)

Finalistit ja voittajan valitsee päätöksissään itsenäinen raati, johon tällä kertaa kuuluvat professori Teppo Hujala, dosentti Jukka Jouhki ja professori Terhi-Anna Wilska. Raadin sihteerinä toimii Suomen tiedekustantajien liiton pääsihteeri, professori Pauliina Raento.

Kirjoja luettiin ennätysmäärä: 115 kappaletta.

Raadin perustelut valinnoilleen löydät mediatiedotteesta.

Vuosittain jaettava palkinto on suuruudeltaan 25 000 euroa, ja se on yksi tärkeimmistä suomalaisista kirjallisuuspalkinnoista. Se jaettiin ensimmäisen kerran vuonna 1989. Suomen tiedekustantajien liitto rahoittaa palkinnon tekijänoikeusjärjestö Kopioston keräämillä tiedejulkaisujen käyttökorvauksilla.

Voittaja julistetaan keskiviikkona 15.3.2023 Korjaamolla Helsingissä pidettävässä tilaisuudessa, jossa juhlistetaan Suomen tiedekustantajien liiton 30-vuotista taivalta.

Lisätietoja: Pääsihteeri Pauliina Raento 040 508 6552 tai toimistoATtiedekustantajat.fi

Julkaistu kategoriassa Palkinnot, Tiedekirjat, Tiedekustantajien rooli, Tiedotteet